Je hebt subsidie aangevraagd. En nu?
Hoe vaak heb jij het al gedaan: subsidie aanvragen? Je kunt als particulier subsidie aanvragen om je huis te verbeteren. Of als ondernemer om bijvoorbeeld je bedrijf te verduurzamen of een innovatief idee te testen. Maar wat gebeurt er eigenlijk met jouw aanvraag zodra die bij ons binnenkomt? Hier een kijkje achter de schermen.
Zo komt jouw aanvraag binnen
Zo komt jouw aanvraag binnen
De meeste subsidieaanvragen komen digitaal bij ons binnen. Achter de schermen zijn verschillende teams aan het werk om deze aanvragen te behandelen. Zodra wij jouw aanvraag in behandeling nemen, wordt deze gekoppeld aan een vaste behandelaar. Handig voor jou, want je weet bij wie je terecht kunt. Handig voor ons omdat we zo goed zicht houden op de status van een aanvraag.
Voorwaarden, ze zijn er met een reden
Subsidies zijn bedoeld om particulieren en ondernemers te stimuleren. Zo kun je je bijvoorbeeld verder ontwikkelen, innoveren of verduurzamen. Denk hierbij aan het energiezuiniger maken van huizen en bedrijven. Aan iedere subsidie zijn voorwaarden verbonden. Met die voorwaarden zorgen we ervoor dat de subsidie terecht komt bij de juiste personen, organisaties en projecten die bijdragen aan het doel van de subsidie.
Wat doet de behandelaar?
De behandelaar bekijkt aan de hand van een vragenlijst of jouw aanvraag voldoet aan deze voorwaarden. Vraag je als woningeigenaar subsidie aan, dan checken wij bijvoorbeeld of jij inderdaad de eigenaar van de woning bent. En of de woning in het juiste postcodegebied staat. Daarom lever je bij je aanvraag een of meerdere documenten aan. Zo laat je zien dat je aan de voorwaarden van de subsidie voldoet.
De behandelaar kan na het checken van de vragenlijst tot een van de drie conclusies komen:
- 1. De aanvraag voldoet aan alle voorwaarden. De behandelaar stuurt je een brief met het besluit op je aanvraag: de verleningsbeschikking.
- 2. De aanvraag lijkt niet aan de voorwaarden te voldoen. De behandelaar is van plan de aanvraag af te wijzen. Je ontvangt dan eerst een bericht waarin de behandelaar het plan om jouw aanvraag af te wijzen aankondigt. Als aanvrager kun je hier binnen twee weken op reageren in de vorm van een zienswijze. In je zienswijze kun je aanvullende documenten aanleveren, eventuele misverstanden recht zetten of op een andere manier onderbouwen dat je wél onder de voorwaarden van de subsidie valt. Afhankelijk van jouw reactie neemt de behandelaar de aanvraag weer in behandeling óf wijst de aanvraag alsnog af.
- 3. De aanvraag is nog niet volledig of duidelijk. De behandelaar stelt je in dat geval aanvullende vragen. Je krijgt dan het verzoek om aanvullende informatie aan te leveren. De behandelaar kan daarna weer verder met het behandelen van jouw aanvraag.
Uitbetaling van de subsidie
Heb je de verleningsbeschikking binnen? Dan ontvang je binnen 15 werkdagen een voorschot op de subsidie óf kun je tijdens het uitvoeren van je project een voorschot aanvragen. Wij stellen de subsidie later vast. Bij de vaststelling van de subsidie checken wij of het project of de werkzaamheden waarvoor je subsidie hebt ontvangen ook echt zijn uitgevoerd.
Vaststelling van je subsidie
Aan de subsidie is een uitvoeringstermijn gekoppeld. Dit betekent dat je je project of werkzaamheden waarvoor je subsidie ontvangt, binnen die termijn moet uitvoeren. De termijn verschilt per subsidieregeling.
Is de termijn verstreken? Dan vragen we je om aan te tonen wat je met de subsidie hebt gedaan. Dit controleren we bijvoorbeeld op basis van rapporten, facturen en betaalbewijzen. Aan de hand van deze informatie stellen wij het subsidiebedrag vast. Het nog te ontvangen deel wordt dan uitbetaald. Heb je minder kosten gemaakt? Dan moet je het verschil terugbetalen.
Als alles gecontroleerd en afgerekend sluiten wij het dossier van je aanvraag. Je subsidieaanvraag is dan officieel vastgesteld.
sign up for the newsletter
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nam feugiat dolor dolor, eu sollicitudin mi mattis cursus.