Hulp bij het indienen van de MIT Haalbaarheid 2023
Bij het indienen van je aanvraag voor de MIT Haalbaarheid moet je onderstaande documenten aanleveren. Maar waarom is dit nodig? En waar moet je op letten? Wij leggen het je uit!
Bij het indienen van je aanvraag voor de MIT Haalbaarheid moet je onderstaande documenten aanleveren. Maar waarom is dit nodig? En waar moet je op letten? Wij leggen het je uit!
-
Ondertekening aanvraag
-
Projectplan
-
Uittreksel KvK
-
Verklaring de-minimissteun
-
MKB-verklaring
-
Juridische organisatiestructuur van het verband van ondernemingen, schematisch weergegeven, inclusief deelnemingspercentages en een opgave van het aantal werknemers, de jaaromzet en het balanstotaal per onderneming (indien je onderneming deel uit maakt van een verband van ondernemingen)
-
Machtiging (als een intermediair de aanvraag voor je indient)
Ondertekening aanvraag
Log je in met eHerkenning? Dan is het aanleveren van de ondertekening niet nodig. Log je in met een gebruikersnaam en wachtwoord, dan wel!
Vul het formulier helemaal in, print het uit, en zet met pen een handtekening. Scan het formulier vervolgens in zodat je deze kunt uploaden. Een digitale handtekening is niet geldig. Doe je dit toch, dan is de aanvraag niet compleet.
Uittreksel Kamer van Koophandel
Bij de beoordeling van je aanvraag controleren wij ook of jouw onderneming staat ingeschreven in de KvK. Wij hebben daarvoor een uittreksel uit het handelsregister KvK nodig. Zorg ervoor dat het uittreksel niet ouder is dan één jaar.
Lever je toch een ouder exemplaar aan? Dan is je aanvraag niet compleet!
Juridische organisatiestructuur: hoe is jouw organisatie ingericht?
Voor de beoordeling van jouw aanvraag hebben wij inzicht nodig in hoe jouw organisatie is ingericht. Dit inzicht krijgen wij door middel van een juridische organisatiestructuur. Maar wat is dit eigenlijk? Wij leggen het je uit!
Wat is een juridische organisatiestructuur?
Wat is een juridische organisatiestructuur?
Dit is een overzicht van alle ondernemingen die in verbinding staan met jouw onderneming en hoe zij tot elkaar in verhouding staan. Dit wordt ook wel een ‘verband van ondernemingen’ genoemd.
Hoe ziet zo’n structuur er dan uit?
De juridische organisatiestructuur geeft schematisch alle ondernemingen weer. Hierin staan ook de deelnemingspercentages genoemd. Een deelnemingspercentage geeft aan hoeveel procent de ondernemingen met elkaar verbonden zijn.
Verder geeft de juridische organisatiestructuur per onderneming de volgende bedrijfsgegevens weer:
- aantal fte;
- de jaaromzet;
- het balanstotaal.
Deze gegevens zijn van het meest recente jaar en allemaal van hetzelfde jaartal.
Voorbeeld van een juridische organisatiestructuur
Beoordeling van de structuur
Tijdens het beoordelen van de door jouw aangeleverde juridische organisatiestructuur kijken wij naar vier onderdelen. Namelijk:
- Of er bijzonderheden van belang zijn. Bijvoorbeeld: is er een andere onderneming in het verband van ondernemingen die al eens een aanvraag heeft ingediend? Wordt er een deskundige ingehuurd die ook in het verband zit?
- Wat de bedrijfsgrootte is van jouw onderneming. Meer hierover vind je op onze kennisbank.
- Gaat een andere onderneming in het verband van ondernemingen ook kosten maken voor jouw project? Wij kijken wat de verhouding is tussen deze ondernemingen. Meer hierover vind je in het artikel over de instemmingsverklaring.
- Bij sommige subsidies moeten wij toetsen of de onderneming financieel gezond is. Met behulp van de juridische organisatiestructuur kunnen wij zien welke ondernemingen wij moeten toetsen.
Mkb-verklaring
Bij de beoordeling van jouw subsidieaanvraag toetsen wij of jouw bedrijf een mkb-onderneming is. Dit doen wij met behulp van de MKB-verklaring.
Vul stap 1, 2 en 3 van het stroomschema in. Stap 1 gaat over de juridische structuur van het verband van ondernemingen. Kies voor ja of nee. Zodra je het vakje naar keuze hebt aangeklikt, gaat de route verder. Blijf de opties aanklikken tot je niet verder kunt.
Bij stap 2 vul je het aantal fte en omzetgegevens in. Vul je gegevens in bij stap 3 en onderteken de verklaring. De ondertekening mag digitaal. Als een stap niet of maar deels is ingevuld, is de aanvraag niet compleet.
Meer weten? Kijk hier voor rekenvoorbeelden en veelgestelde vragen over de MKB-verklaring.
Projectplan
Om een goed beeld te krijgen van jouw innovatieve project ontvangen we graag een projectplan. Lees hier waar je op moet letten bij het schrijven van je projectplan. Gebruik voor het projectplan het format dat op onze website staat. Het format kun je vinden op deze pagina.
Zorg dat je alle vragen volledig beantwoordt in het format. Het moet voor ons duidelijk zijn waarom je het haalbaarheidsproject nodig hebt en wat je gaat doen. Hoe duidelijker het plan is, hoe minder vragen wij hoeven te stellen bij de behandeling van jouw aanvraag.
Het projectplan is compleet als alle vragen zijn beantwoord.
Verklaring de-minimissteun
Overheden, zoals provincies en gemeenten, kunnen bedrijven steun verlenen tot € 200.000,-. Wanneer een subsidie vanuit deze soort steun kan worden verleend, moet er bij het indienen van een aanvraag een verklaring de-minimissteun worden aangeleverd. In deze verklaring geef je voor de afgelopen drie jaar aan of je al eerder de-minimissteun hebt ontvangen.
De-minimissteun in het kort
De-minimissteun in het kort
Overheden, zoals provincies en gemeenten, kunnen bedrijven steun verlenen tot € 200.000,-. Dit maximum geldt over een periode van drie belastingjaren. Deze steun, de-minimissteun, wordt dan niet gezien als staatssteun. De steun is zo minimaal dat het weinig tot geen effect heeft op het handelsverkeer tussen de Europese lidstaten.
Voor bepaalde sectoren geldt een lager maximum steunbedrag:
- goederen vervoer over de weg voor derden: € 100.000,-;
- visserij en aquacultuur: € 30.000,-;
- primaire productie van landbouwproducten: € 20.000,-.
In de voorwaarden van de subsidie, de verordening, staat altijd vermeld onder welke regelgeving de subsidie beschikbaar wordt gesteld. Wordt hier verwezen naar de de-minimisverordening? Dan kan de subsidie onder deze voorwaarden worden verleend.
Zit jij al aan je maximale steun?
Wanneer een subsidie vanuit deze soort steun kan worden verleend, moet er bij het indienen van een aanvraag een verklaring de-minimissteun worden aangeleverd. In deze verklaring geef je voor de afgelopen drie jaar aan of je al eerder de-minimissteun hebt ontvangen.
Is dat antwoord: ‘ja’? Dan willen we ook weten om hoeveel steun het gaat en waarvoor je deze hebt ontvangen. Zo kunnen wij controleren of er nog ruimte binnen deze steun is om je de gevraagde subsidie te verlenen.
De invulwijzer
Soms kan het best lastig zijn om dit formulier goed in te vullen. We geven je daarom graag een aantal tips voor het goed invullen van het de verklaring.
- Check of je eerder de-minimissteun toegekend hebt gekregen. Dit staat meestal in de besluitbrief over de aangevraagde subsidie die je van bijvoorbeeld de gemeente, de provincie óf van ons hebt gekregen. Twijfel je? Neem dan contact op met de betreffende instantie.
- Bereken de juiste startdatum van de periode (geen) de-minimissteun. Je bepaalt de begindatum waarover je de verklaring afgeeft door de begindatum van het huidige belastingjaar te nemen en dan twee jaar terug te rekenen. Voorbeeld: Stel dat de huidige datum 31 januari 2022 is en de begindatum van het belastingjaar is 1 januari 2022. Dan reken je twee jaar terug en is de begindatum van de periode 1 januari 2020. Dit is dan de datum die je invult. Bestaat je bedrijf korter dan twee jaar? Dan vul je de datum van oprichting in.
- De einddatum is de datum van het invullen van de verklaring.
- Stuur (waar van toepassing) de besluitbrieven van eerder toegekende steun mee. Het maakt hierbij niet uit of de toegekende steun wel of niet is uitbetaald.
- Let op! De ondertekening mag niet digitaal. Alleen een geprint en ondertekend formulier geldt als rechtsgeldig.
Meer weten?
Kijk hier voor veelgestelde vragen over de de-minimisverklaring.
Machtiging Intermediair
Maak je gebruik van de diensten van een subsidieadviseur? Dan moet je deze persoon machtigen om namens jou de aanvraag in te dienen. Vul het formulier helemaal in, print het uit, en zet met pen een handtekening. Scan het formulier vervolgens in zodat je deze kunt uploaden. Een digitale handtekening is niet geldig. Doe je dit toch, dan is de aanvraag niet compleet.
Heb je meer hulp nodig?
Heb je nog een vraag? Kijk dan eens op de pagina met veelgestelde vragen.
Staat je vraag er niet tussen? Of heb je liever persoonlijk contact? Neem dan gerust contact met ons op. Team Bedrijfsontwikkeling & Groei kijkt graag met je mee! Bel 050 5224 915 of stuur een e-mail naar bedrijfsontwikkeling&groei@snn.nl.
Wij wensen je veel succes met het indienen van je aanvraag!
sign up for the newsletter
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nam feugiat dolor dolor, eu sollicitudin mi mattis cursus.