Subsidie Verduurzaming en Verbetering Groningen – € 10.000

Groningen
Aanvragen mogelijk t/m 31 december 2025

Algemene vragen over de subsidie

  • Op dit moment verandert er niets. Inwoners die in aanmerking komen voor de subsidie Verduurzaming en Verbetering Groningen (VVG) en de Waardevermeerdering (WVM) kunnen hiervoor een aanvraag blijven doen via het SNN.

    In de komende periode zal duidelijk worden of en welke eventuele aanpassingen er - op basis van de uitkomsten van de parlementaire enquête – gaan gelden. Wanneer hier vanuit het ministerie van EZK meer over bekend is, informeren wij hierover via onze communicatiekanalen (website en social media).

  • Nee. Zoals de staatssecretaris in zijn Kamerbrief van september 2022 heeft laten weten, ziet hij geen aanleiding om het postcodegebied voor de VVG-subsidie van € 10.000 uit te breiden. 

    In deze brief wordt uitgelegd dat de VVG-subsidie van €10.000 een ander doel heeft dan de Waardedalingsregeling van het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG). De VVG-subsidie van €10.000 is bedoeld voor mensen die langere tijd in onzekerheid hebben gezeten of hun woning nog versterkt zou moeten worden. Daardoor hebben zij soms onderhoud of andere woningverbeteringen aan hun woning uitgesteld. Het doel van de VVG-subsidie richt zich dus op het gebied waar woningen staan die onderdeel zijn van de versterkingsopgave en waar veel woningen staan met fysieke schade. Omdat dit gebied goed overeenkomt met het waardedalingsgebied dat het IMG hanteert voor de Waardedalingsregeling, hebben de regio en het Rijk in de Bestuurlijke Afspraken van november 2020 gekozen voor dezelfde afbakening. Deze afbakening is aangevuld met een drietal postcodes in Oldambt (9679, 9681 en 9682), omdat hier ook woningen worden versterkt.

  • Nee. Het IMG breidt alleen postcodes uit voor de waardedalingsregeling. De subsidie Verduurzaming en Verbetering Groningen € 10.000 blijft in uw postcode gewoon gelden.

  •  Voor deze laatste subsidieronde is voldoende subsidiebudget beschikbaar. Daarmee krijgt iedereen die in aanmerking komt de mogelijkheid om deze subsidie aan te vragen. 

  • Je hebt tot 31 december 2025 de tijd om een aanvraag in te dienen. Er is voldoende budget beschikbaar voor alle adressen in het postcodegebied. Je hebt dus alle tijd om in rust een aanvraag in te dienen.

Voorwaarden

  • Ben je een particuliere huiseigenaar van een woning in het gebied waar de waardedalingsregeling geldt, inclusief de postcodes 9679, 9681, 9682? Is je huis voor 1 januari 2016 gebouwd en is het geen onderdeel van het versterkingsprogramma van NCG? Dan kom je in aanmerking voor deze subsidie. 

    Heb je vragen over hoe deze subsidie is opgesteld, voor wie hij geldt of waarom deze subsidie beschikbaar is gesteld? Kijk dan voor meer informatie op deze pagina van Rijksoverheid of neem contact op met de opdrachtgever van deze subsidie, het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) via pdggoburgerzakengroningen@minezk.nl.

     

  • Je kunt meerdere keren subsidie aanvragen binnen deze subsidieregeling tot een maximum van € 10.000.- per adres. Als je in aanmerking komt voor deze subsidie kun je bijvoorbeeld eerst subsidie aanvragen voor € 5.000,- en later nog meerdere keren voor de resterende € 5.000,-. Dit geldt ook als je in juli 2021 of januari 2022 nog niet je maximale budget hebt gebruikt. 

  • Wij kijken welke andere subsidies je hebt ontvangen. Heb jij werkzaamheden of verbeteringen aan jouw woning gedeeltelijk vergoed gehad vanuit een andere subsidie? Dan  verrekenen wij dat met deze aanvraag.

    Bijvoorbeeld: je hebt zonnepanelen gekocht voor 10.000 euro. Hier heb je vanuit de subsidie waardevermeerdering al 4.000 euro voor gekregen. Voor de resterende 6.000 euro kun je nu deze subsidie aanvragen.

    Maar heb je voor 4.000 euro zonnepanelen gekocht en deze volledig vergoed gekregen vanuit de subsidie waardevermeerdering? Dan kun je deze subsidie daar niet nog een keer voor gebruiken.

  • Ja, deze subsidie blijft gelden naast de VVG 10.000 subsidie. Je mag alleen niet beide subsidies voor dezelfde kosten aanvragen, zie de vraag hierboven. Je kunt de subsidie Waardevermeerderingsregeling bij ons aanvragen.

  • Nee, deze subsidie is uitsluitend bedoeld voor je woning. Heb jij een zakelijk pand dat deels gebruikt wordt als woning? Dan kom je mogelijk in aanmerking voor de subsidie Verduurzaming & Verbetering Groningen 10.000 zakelijk.

  • Je kunt de subsidie gebruiken voor:

    Verduurzaming van je woning. Hiermee bedoelen we maatregelen die jouw woning energiezuiniger maken zoals bijvoorbeeld zonnepanelen, HR++-glas of het zetten van een spouwmuur.

    Verbetering van je woning. Denk hierbij aan het oplossen van achterstallig onderhoud of zorgen voor meer wooncomfort door bijvoorbeeld een nieuwe keuken of badkamer te plaatsen. Ook de aanschaf van een cooker, je woning opnieuw laten schilderen of het splitsen of samenvoegen van kamers valt onder de subsidie.

    Je mag de subsidie niet gebruiken voor investeringen aan je inboedel. Het aanschaffen van een nieuwe tv is bijvoorbeeld niet mogelijk. Ook het plaatsen van een nieuwe schutting of het bestraten van je tuin vallen niet onder de subsidie. De subsidie moet gebruikt worden voor verbeteringen aan een gebouw. Het opknappen van je garage of schuur mag dus wel.

  • Je kunt subsidie aanvragen voor het verduurzamen of verbeteren van je woning. Dit moeten maatregelen zijn die je wilt treffen aan je woning of aan bijgebouwen. En die niet bij je inboedel of tuin  horen. Maar welke kosten vallen daar nou wel of niet onder? Hieronder een lijst met voorbeelden. Er zijn meer mogelijkheden. Twijfel je of je project subsidiabel is? Neem dan contact met ons op.

    Wel subsidiabel

    • inbouwapparatuur voor je keuken
    • schuur, tuinhuis of blokhut
    • vloerbedekking, laminaat, parket of pvc ( voor alles geldt dat het vastgelijmd moet zijn)
    • screens voor de buitenkant van je ramen
    • split airco
    • inbouwkasten
    • gevelbekleding
    • windwokkel
    • waterontharder

    Niet subsidiabel

    • vlonder
    • losse veranda of carport
    • oprit, tegels of andere bestrating
    • jacuzzi in de tuin
    • schutting
    • raamdecoratie zoals gordijnen of luxaflex
    • losse laadpaal voor elektrische auto's

    Een laadpaal die aan je huis vast zit, kun je wel indienen bij je aanvraag.

Subsidie aanvragen

  • De meest snelle en eenvoudige manier is om digitaal een subsidieaanvraag in te dienen. Vanaf het moment dat de subsidie in jouw gemeente en voor jouw postcode open gaat ga je naar Subsidie verduurzaming en verbeteringen klik je op de knop ‘aanvragen’.

    Wil je tóch liever per post een aanvraagformulier indienen? Het SNN houdt rekening met inwoners die niet of minder goed in staat zijn hun aanvraag online te doen. Een schriftelijke aanvraag is ook mogelijk. Hiervoor kun je telefonisch contact met ons opnemen op 050-52 25 924.
    Wij noteren je gegevens. Je krijgt dan op het moment dat de subsidie in jouw gemeente en voor jouw postcode open gaat het schriftelijk aanvraagpakket toegestuurd. Deze moet per post retour aan het SNN worden opgestuurd en kan niet fysiek worden ingeleverd bij het SNN-kantoor of een gemeentehuis.

    Let op: aanvraagformulieren vanuit vorige aanvraagrondes of kopieën kunnen wij niet in behandeling nemen.

  • Nee. Als je de aanvraag niet hebt kunnen afmaken, betekent dit dat wij jouw aanvraag helaas niet hebben ontvangen. Jouw gegevens zijn daarom niet opgeslagen in ons systeem. Wanneer de subsidie open gaat, kan je een nieuwe aanvraag indienen.

    Wil je weten wanneer de subsidie binnen jouw gemeente (en met jouw postcode) start? Bekijk dan de startdata per gemeente.

  • Je kunt een subsidieaanvraag digitaal indienen via ons eLoket. Omdat de subsidie deze derde ronde gespreid wordt opengesteld, is er geen wachtrij. Lukt het niet om je subsidieaanvraag digitaal in te dienen? Je kunt er ook voor kiezen om per post een aanvraagformulier in te dienen. Houd er wel rekening mee dat het dan iets langer kan duren voordat je bericht van ons krijgt. 

     

    Wil je een schriftelijke aanvraag doen? Bel ons op 050-52 24 924.

  • Nee. Voor VVG ronde 3 werken we met een aangepast aanvraagformulier. Oude formulieren vanuit vorige aanvraagrondes of kopieën kunnen wij niet in behandeling nemen.
    We doen dit zodat we zeker weten dat alle benodigde informatie wordt ingevuld en aanvragers zo snel mogelijk het aangevraagde subsidiebedrag uitbetaald krijgen.

  • Voor het aanvragen van een subsidie log je in met DigiD. Log je voor de eerste keer bij het SNN in met je DigiD? Dan moet je een aantal gegevens invullen om een account aan te maken. Je krijgt vervolgens een e-mail om je account te activeren. Hieronder staat stap voor stap uitgelegd hoe je een account aanmaakt.

     

    Je gaat rechtsboven naar MijnSNN. Vervolgens klik je op Subsidies Particulieren. Daar log je vervolgens in met je DigiD. Nu wordt je gevraagd om je persoonsgegevens in te vullen.

     

    Vervolgens moet je jouw account activeren met de link.

     

     

    Ga naar je e-mail en klik op de link. Onze e-mail ziet er zo uit:

    Zodra je de link aangeklikt hebt, kom je automatisch in het eLoket. Je hoeft de link uit de e-mail niet meer te gebruiken. Je account is nu gekoppeld aan je DigiD.

     

  • Het machtigingsformulier vind u op onze website. Dit is een formulier waarmee je iemand anders kunt machtigen. Dit formulier stuurt diegene dan mee met je aanvraag voor de subsidie. Of neem hiervoor contact met ons op via vvg@snn.nl of 050 5224 924. Wij sturen je dan een formulier waarmee je iemand anders kunt machtigen.

  • Het is niet mogelijk om vanuit een Vereniging van Eigenaren (VvE) een aanvraag te doen voor de openbare of gezamenlijke delen. Het is mogelijk om een individuele aanvraag in te dienen die toekomt aan de gezamenlijke delen van de VvE, zoals het leggen van zonnepanelen, nieuwe beglazing, intercomsysteem, lift en andere openbare ruimtes. Het is dan de verantwoordelijkheid van de aanvrager van de subsidie om dit af te stemmen met de rest van de VvE eigenaren. Hier heeft het SNN juridisch gezien geen aandeel in.

  • Nee. Ook via een externe partij is het nog niet mogelijk om een subsidieaanvraag in te dienen voor de derde ronde VVG 10.000. Heb je hulp nodig bij het aanvragen van de subsidie? Neem dan gerust telefonisch contact met ons op.

    • Wanneer de werkzaamheden nog niet zijn uitgevoerd: een zelf opgesteld globaal kostenoverzicht of een offerte.
      Let op: Deze hoef je bij jouw aanvraag niet aan te leveren. Houd deze slechts bij de hand en vul jouw (gemaakte) kosten in het eLoket in.
    • Wanneer de werkzaamheden al wel zijn uitgevoerd: een factuur met betalingsbewijs.
      Let op: Deze moet je wel bij jouw aanvraag aanleveren.
    • Een werkende DigiD; 
    • Een werkend account voor het eLoket van het SNN;
      Heb je al eerder een account voor het eLoket van het SNN aangemaakt? Controleer voor de zekerheid of jouw emailadres nog dezelfde/juist is.
    • Wanneer van toepassing: kopieën van besluitbrieven van andere ontvangen subsidies voor dezelfde maatregelen waarvoor je deze subsidie aanvraagt.
      Hiermee controleren wij of u (deels) al subsidie heeft ontvangen voor de dezelfde verbeteringen of aanpassingen aan de woning (bijvoorbeeld bij de regeling
      Waardevermeerdering, Energiebesparing Aardbevingsbestendige Woningen, Batch 1588 of subsidies bij andere uitvoerende organisaties).

    Belangrijk is dat een factuur niet ouder mag zijn dan 6 november 2020. Kosten voor inboedel of tuinonderhoud komen niet in aanmerking voor de subsidie. 

  • Wanneer u een aanvraag doet en bij de maatregelen kiest voor “Overige” werkzaamheden hebben wij een begroting of offerte van u nodig. Bewaar uw begroting of offerte daarom goed. Zodra wij uw aanvraag in behandeling hebben genomen nemen wij contact met u op. U kunt dan alsnog de begroting of offerte toevoegen aan uw aanvraag.

    Let op: Alleen wanneer u voor de maatregel “Overig” kiest hebben wij een begroting of offerte van u nodig. Kiest u voor een andere maatregel dan hoeft dit niet.

Behandeling van je aanvraag

  • Na het indienen van je aanvraag heb je van ons een bevestiging via e-mail ontvangen met een persoonlijk projectnummer. Het kan zijn dat wij voor de behandeling van je aanvraag extra informatie van je nodig hebben. Dan nemen we hierover contact met je op. Zodra jouw aanvraag is beoordeeld, ontvang je hierover een e-mail. 

  • Je hoort binnen 13 weken na het indienen van je aanvraag of je aanvraag is goedgekeurd. Dit is de maximale wettelijke termijn.

  • Je hebt je aanvraag bij ons ingediend en hoeft op dit moment niets te doen. Nu is het aan ons om jouw aanvraag te beoordelen. Wij beoordelen de aanvraag binnen 13 weken. Mocht blijken dat de aanvraag (nog) niet compleet is, dan nemen wij contact met je op.

  • Je kan de aanvullende informatie via het eLoket aan ons doorgeven. Log hiervoor in met je DigiD. Op die manier kunnen wij de behandeling afronden en ontvang je zo snel mogelijk een besluit op je aanvraag.

    Heb je de aanvraag per post ingediend? Stuur dan de aanvullende informatie per post naar ons toe. Het adres is:

    Samenwerkingsverband Noord-Nederland
    t.a.v. Team Duurzaamheid
    Postbus 779
    9700 AT GRONINGEN

    Heb je de aanvullende informatie per e-mail aan het SNN gestuurd? Dit nemen wij niet in behandeling. We verzoeken je dit alsnog via het eLoket aan te leveren. Houd hiervoor je projectnummer bij de hand.  

  • Heb je bericht gekregen dat je aanvraag is goedgekeurd? Dan heb je het geld binnen 15 werkdagen op je rekening. 

    Let op: je ontvangt het totale subsidiebedrag als voorschot. Dit betekent dat wij nog 4 jaar de tijd hebben om te controleren of je de werkzaamheden daadwerkelijk hebt uitgevoerd. Is dit niet het geval? Dan bestaat de kans dat je het geld (gedeeltelijk) terug moet betalen.

Uitvoeren van werkzaamheden en aanpassingen aan de eigen woning

  • Nadat je de aanvraag voor deze subsidie is goedgekeurd, heb je vier jaar de tijd om de werkzaamheden uit te (laten) voeren.

  • Ja, de werkzaamheden mogen zowel door jouzelf als door een aannemer worden uitgevoerd.

  • Nee, het staat je vrij om zelf een aannemer te kiezen.

  • Ja, je kunt voor deze kosten subsidie aanvragen. Maar let op: de werkzaamheden moeten ná 6 november 2020 zijn betaald. Vergeet niet om de eindfactuur met betalingsbewijs toe te voegen bij je aanvraag.

    Heb je nog geen factuur en betaalbewijs of globaal kostenoverzicht? Geen probleem. Je hebt tot 31 december 2025 de tijd om een aanvraag in te dienen. Er is voldoende budget beschikbaar voor alle adressen in het postcodegebied. Je hebt dus alle tijd om in rust een aanvraag in te dienen wanneer de documenten voor je aanvraag compleet zijn.

  • Ja, je mag al beginnen en de subsidie later aanvragen. Wel is het zo dat je pas zeker bent van het ontvangen van de subsidie, nadat je aanvraag is goedgekeurd. Je loopt dus wel een risico door nu al te beginnen. Let op: alleen werkzaamheden die zijn betaald na 6 november 2020 komen in aanmerking voor deze subsidie.

    Heb je nog geen offerte, factuur en betaalbewijs of globaal kostenoverzicht? Geen probleem. Je hebt tot 31 december 2025 de tijd om een aanvraag in te dienen. Er is voldoende budget beschikbaar voor alle adressen in het postcodegebied. Je hebt dus alle tijd om in rust een aanvraag in te dienen wanneer de documenten voor je aanvraag compleet zijn.

  • Het kan voorkomen dat je na je aanvraag van de subsidie toch wat anders wil (laten) doen. Bijvoorbeeld omdat de prijzen stijgen of omdat je aannemer geen tijd heeft. Dit mag, je hoeft dit niet aan ons door te geven. Bewaar de facturen en betaalbewijzen goed. Let op: de nieuwe maatregel moet wel een goedgekeurde maatregel zijn die onder deze subsidie valt. Twijfel je of je nieuwe werkzaamheden wel goedgekeurd zijn? Neem dan contact met ons op.

Prijsopgaven, facturen en betaalbewijzen

  • Nee, dit is niet mogelijk. Het subsidiebedrag wordt op jouw bankrekening gestort. Je moet dit zelf aan de aannemer overmaken.

  • De facturen en betaalbewijzen moeten 4 jaar bewaard worden. Deze periode gaat in vanaf het moment dat de aanvraag is goedgekeurd en je daar van ons een bericht over hebt ontvangen.

    Nadat je aanvraag is goedgekeurd ontvang je van ons het totale subsidiebedrag als voorschot. 48 maanden nadat de subsidie op je rekening is gestort moeten de werkzaamheden zijn uitgevoerd. Wij controleren hierop. Het kan dus zijn dat je bezoek krijgt van een controleur of gevraagd wordt facturen met betaalbewijs op te sturen.

    Tip: maak foto’s van je facturen en betaalbewijzen en mail ze naar jezelf. Zo kun je ze altijd makkelijk terugvinden.

  • Bij de subsidie Verduurzaming en Verbetering Groningen - € 10.000 mag je in plaats van een getekende offerte of factuur (van een aannemer) ook zélf een globaal kostenoverzicht opstellen en inleveren. Maar wat moet daar precies in staan?

    In dit kostenoverzicht moet minimaal staan

    • de werkzaamheden waarvoor je subsidie wilt aanvragen;
    • de kosten die realistisch zijn en die je verwacht te maken.

    Om een voorbeeld te geven van een globaal kostenoverzicht kun je bijvoorbeeld denken aan

    • Toilet  - € 2.000
    • Zonnepanelen - € 5.000
    • Schilder - € 2.000
    • CV ketel - € 1.800

    Totaal: € 10.800

    Je mag dus ook een kostenoverzicht maken van meer dan € 10.000. Je krijgt daarvan dan maximaal € 10.000 vergoed, de rest moet je zelf betalen.

    Je mag dit kostenoverzicht digitaal opmaken, of handmatig en daarna inscannen. 

    Heb je nog geen offerte, factuur en betaalbewijs of globaal kostenoverzicht? Geen probleem. Je hebt tot 31 december 2025 de tijd om een aanvraag in te dienen. Er is voldoende budget beschikbaar voor alle adressen in het postcodegebied. Je hebt dus alle tijd om in rust een aanvraag in te dienen wanneer de documenten voor je aanvraag compleet zijn.

  • Ja, dat kan. Wanneer je offerte ouder is dan twee maanden zien wij deze als een begroting. De begroting die je opstelde voor de vorige ronde mag je opnieuw gebruiken voor je aanvraag voor deze ronde.
    Je kunt ook je oude offerte gebruiken als basis voor een zelf opgestelde begroting.

    Let op! Wij houden geen rekening met eventuele prijsstijgingen.

    Heb je nog geen offerte, factuur en betaalbewijs of globaal kostenoverzicht? Geen probleem. Je hebt tot 31 december 2025 de tijd om een aanvraag in te dienen. Er is voldoende budget beschikbaar voor alle adressen in het postcodegebied. Je hebt dus alle tijd om in rust een aanvraag in te dienen wanneer de documenten voor je aanvraag compleet zijn.

Huis verkopen

  • Je kunt alléén een aanvraag indienen als je op het moment van aanvragen eigenaar bent van de woning. Per adres kan maximaal 10.000 euro subsidie aangevraagd worden. Heb je dit subsidiebedrag nog niet (volledig) gebruikt, dan kan de nieuwe eigenaar een aanvraag indienen voor het resterende bedrag. 

  • Ja dit kan. Neem hiervoor contact met ons op via 050 5224 924 of via vvg@snn.nl. Dan sturen wij je een formulier voor de overdracht. 

Overige vragen

  • De subsidie Verduurzaming en Verbetering Groningen - € 10.000 is ontstaan doordat het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK), de provincie Groningen en de aardbevingsgemeenten Eemsdelta, Het Hogeland, Groningen, Midden-Groningen en Oldambt op 6 november 2020 extra afspraken hebben gemaakt over het versterken van woningen in het aardbevingsgebied. Het SNN voert de subsidie in opdracht van het ministerie uit. Dat betekent dat wij de subsidieaanvragen in behandeling nemen en ervoor zorgen dat het geld bij de mensen terechtkomt.

    Heb je vragen over hoe deze subsidie tot stand is gekomen? Kijk voor meer informatie op de website van Rijksoverheid of neem contact op met de opdrachtgever van deze subsidie, het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK).
     

  • Het doel van de subsidieregeling is om een kwaliteitsimpuls te geven aan de woningvoorraad in het aardbevingsgebied. Voor eigenaren was het niet altijd duidelijk of hun huis nog in het versterkingsprogramma van NCG opgenomen zou worden. Eigenaren hebben daardoor mogelijk onderhoud en verbeteringen uitgesteld.

    Deze subsidie is bedoeld om eigenaren in staat te stellen achterstallig onderhoud te verrichten en hun woning te verbeteren. Bij de totstandkoming van deze regeling is samen met de aardbevingsgemeenten gekeken naar de afbakening van het gebied. Het gebied waar dit van toepassing is, komt sterk overeen met het gebied van de Waardedalingsregeling van het Instituut Mijnbouwschade Groningen. Daarom hebben het Rijk en de regio samen besloten om dit gebied ook te gebruiken voor deze subsidieregeling. Hierbij zijn drie postcodes in de gemeente Oldambt  toegevoegd omdat hier ook gebouwen staan die worden versterkt.

    Kijk voor meer informatie over de totstandkoming van dit gebied op: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/brieven/2020/11/06/bestuurlijke-afspraken-versterking-groningen of mail bij vragen naar pdggoburgerzakengroningen@minezk.nl.

     

     

  • Eigenaren van woningen in de versterkingsopgave kunnen aanspraak maken op een andere subsidie. Kijk voor meer informatie op: https://www.nationaalcoordinatorgroningen.nl/actueel/nieuws/2021/06/01/start-subsidies-woningverbetering-voor-aardbevingsgebied-groningen 

  • Voor deze voorwaarde is om twee reden gekozen. De eerste reden is dat nieuwe huizen de eerste 5-10 jaar nagenoeg geen grootschalig onderhoud nodig hebben, en zodoende er ook minder (achterstallig) onderhoud is. De tweede reden is dat sinds april 2014 eigenaren een bijdrage kunnen ontvangen voor de meerkosten van aardbevingsbestendige nieuwbouw via de Nieuwbouwregeling.

    Kijk voor meer informatie over dit besluit op: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/brieven/2020/11/06/bestuurlijke-afspraken-versterking-groningen

  • Wanneer je een klacht hebt, horen wij dit graag. Alleen dan kunnen we jouw klacht verhelpen en ervan leren. Je kunt jouw klacht schriftelijk indienen ter attentie van de directeur van het SNN. Heeft je klacht betrekking op de directeur zelf dan kan je deze richten aan de voorzitter van het Dagelijks Bestuur van het SNN.

    Het is belangrijk om de volgende zaken op te nemen in de klacht:
    a. jouw naam, adres en telefoonnummer; 
    b. de datum; 
    c. een duidelijke omschrijving van de klacht. 

    Stuur je klacht per een e-mail naar juridischezaken@snn.nl. Liever per post?  Gebruik dan onderstaand adres:

    SNN – Juridische Zaken
    Ter attentie van Marjan Dol (directeur SNN) of René Paas (voorzitter Dagelijks Bestuur)
    Postbus 779
    9700 AT Groningen

    Vanwege het grote aantal aanvragers en reacties kan het even duren voordat je een reactie van ons krijgt. Je ontvangt van ons een persoonlijk bericht over je klacht.